Roadtrips!

15 augustus 2015 - Piha, Nieuw-Zeeland

De laatste twee weken heb ik een aantal roadtrips gemaakt in m'n weekenden met mede exchange studenten. Een bestemming uitkiezen, route uitstippelen, auto huren en daar gingen we.

Allereerst: de auto ophalen. Één grote en één kleine auto. Samen met Nederlandse, Duitse en Chinese studenten stonden we te wachten op onze grote auto. De verhuurder kwam met een wat... schuldig glimlachje op zijn gezicht aanlopen. "Well, yeah... We call it the Swagger Wagon". En het was niet te missen waarom: een GOUDEN familie auto, met bijpassend zacht bont interieur, kwam aangereden. Dit zou ons naar onze bestemming brengen... Met hard gelach zijn we ingestapt en weggereden. Na heel wat wikken en wegen hadden we eindelijk een radiozender gevonden die niet, oké misschien een beetje, stoorde. Even wennen, want we rijden hier links. Gelukkig reed ik niet (nee ouders, sorry ik heb mijn rijbewijs nog stééds niet gehaald) maar een Duitse student met links-rijden ervaring reed onze Swagger Wagon naar plaats van bestemming.

De allereerste bestemming was Piha. Piha is een kustplaats in het noord-westen van Nieuw-Zeeland. Het is een van de populairste plaatsen in het gebied, een bekende surfspot. Toen we over de duinen heen huppelden verscheen er een prachtig uitzicht. Rustig kabbelende golven, klotsend tegen Lion Rock midden in de baai. Een blauwe lucht verscheen en een heerlijk zonnetje brandde op ons gezicht. Na wat rondlopen, foto's en schelpen zoeken besloten we met z'n allen Lion Rock te beklimmen voor een beter uitzicht. Na schoenen uit aan, uit aan en weer uit en weer aan kwamen we met droge voetjes boven op de berg. Helaas besloot moeder natuur op dat moment dat het tijd was voor een regenbui. Na vijf minuutjes in de regen te hebben gezeten (met nog steeds een prachtig uitzicht!) verscheen de zon weer en hebben we semi-gelunched boven op de rots. Na deze lunch moest de échte lunch natuurlijk nog komen... Een lokaal fish en chips tentje voldeed daar wel aan.

Na het strand vertrokken we richting het Waitakere Ranges Regional Park voor een mooie hike naar de Kite Kite Falls. Het bospad lag bezaaid met silver ferns, het nationale symbool van Nieuw-Zeeland. Ik kon het natuurlijk niet laten om er een paar mee te nemen. Een raar woud, half volgroeid door palmbomen in toch een aardig fris klimaat. Het pad was modderig door de gevallen regen en niemand kwam er met schone schoenen vanaf.

De waterval was prachtig. Ons werd verteld dat het water zo schoon is dat je je waterflessen ermee kan vullen voor drinkwater. Natuurlijk... tot dat een paar van ons besloten om een duikje te nemen. Ik heb het maar bij kraan water gehouden.

De Swagger Wagon, door ons omgedoopt tot Goldie, stond weer klaar om ons verder richting het noorden te rijden. Dit keer de oost kust: Matakana en Pakiri. We zijn richting Pakiri Beach gereden om daar de zonsondergang te bekijken, wat een prachtige roze oranje lucht opleverde. Nadat het donker werd zijn we met z'n allen gaan eten (en aan de cider geslagen) in een pub in Matakana.

Twee dagen later was het tijd voor nog een trip. Dit keer kwam er helaas geen Swagger Wagon te pas, maar een boot! Onze trip ging naar Waiheke, een eiland in de Golf van Hauraki, op ongeveer 35 minuten varen afstand van Auckland. Een eiland waar alle hippies, die het stadse leven van Auckland niet meer aankonden, heen verkasten. Nog een ander belangrijk punt van aandacht: thuisbasis van vele en vele wijngaarden van Nieuw-Zeeland. Met andere woorden: wijnproeverijen. Nou was dat het eerste plan van aanpak, maar kwam er nog iets anders interessants om de hoek kijken: ziplining. Een ander soort wijn tour... Niet door de wijngaarden heen, maar er óverheen! We hebben drie routes genomen over de wijngaarden en bossen van Waiheke met een onwijs mooi uitzicht over land en zee. Steeds hoger en steeds sneller kwamen de bossen voorbij en langzaam verdween de horizon weer uit mijn zicht. Na de zipline tour kregen we nog een tour door het woud heen. Dit woud zou er uit hebben gezien zoals de Maori's en Captain Cook het 600 jaar geleden gevonden zouden hebben. Nogmaals, niemand kwam er met schone schoenen vanaf...

Afgelopen weekend ben ik een weekend naar Rotorua vertrokken samen met Savan, de andere Minerva exchange studente, en haar huisgenoten. Maar dat verhaal bewaar ik voor de volgende keer. Komend weekend gaan we snowboarden en skiën met een aantal studenten in Whakapapa, Mount Ruapehu in het Tongariro National Park. Ook wel bekend als Mount Doom in Mordor (voor de Lord of the Rings fans onder ons).

Tot snel!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Veronique:
    15 augustus 2015
    Zeg lot, zijn die roadtrips ook geschikt voor als je tot de wat gemiddelde leeftijd behoort, zeg maar?Want dan heb ik nieuws voor je: op die Swagger kar en raften na, ga je het allemaal nog een keer beleven!!! Ik wil namelijk ook naar dezelfde spots en zulke foto's !! Lijkt me helemaal niks mis mee :)
    Tot gauw, ik kijk er naar uit, veel liefs van mij
  2. Veronique:
    15 augustus 2015
    Nou ja.. bij nader inzien kan dat raften er ook nog wel bij. Eitje!!!
    En die auto ook best wel? Ik ben de moeilijkste niet!!!
  3. Bijkie:
    15 augustus 2015
    Lieve Lot, met "smaak" heb ik je mooie reisverhaal gelezen. Wat maak jij indrukwekkende dingen mee. Echt gaaf wat je daar allemaal doet en beleeft met leuke mensen is echt een voorrecht!!
    Geniet verder en een dikke kus van ons allemaal uit Sant Feliu. RMGACMM
  4. Willem de vries:
    15 augustus 2015
    Lot warom komt dat n zealandse kookboek,met al die inheemse recepten door? Of heb je het weer te druk met onbelangrijke zaken?veel plezier komend weekend met de kaasfondue.kus vettie.
  5. Fons:
    24 augustus 2015
    Ha die Lot,
    Jeetje zeg, wat zit jij je daar te vervelen, hoe kom je de tijd door…..
    En dan ook nog alsmaar schoenen aan, schoenen uit, schelpen zoeken, semi lunches en ziplinen, ik leef met je mee hoor, het leven is niet altijd even makkelijk……
    Dikke kus, Fons.
  6. Oma & Opa:
    24 augustus 2015
    Wat een saai leven heb jij toch! We zitten af en toe met tranen in de ogen van het medeleven (optie 1) of van jaloezie, dat weet ik eigenlijk nog niet precies (optie 2). Ik word soms een beetje groen als ik weer eens een wasje ophang of de tuin opknap, dus ik denk optie 2. Heel anders dan toen ik naar die Australische kostschool moest - de nonnen hielden ons op andere wijze bezig! We genieten met je mee, wees daar zeker van. En ga door met deze leuke verslagen! Knuf Oma